недеља, 16. март 2014.

BusPlus na turski način


Počelo je pre više od godinu dana sa pričom o javnom prevozu u Rimu. Javni prevoz. Čovek bi pomislio šta tu ima posebno da se ispriča. Istine radi oni imaju metro, medjutim nije to poenta priče, priče uopšte ne bi ni bilo da se tih dana, u Srbiji, u Beogradu nije digla tenzija oko navodnog prebijanja jednog putnika iz Crne Gore. Putnika koji nije platio kartu, bio dovoljno drzak i bezobrazan pa nije hteo ni vozilo da napusti, sigurno se sećate. Tako je počelo tada, novembra 2012. godine.

Sada, godinu i neki mesec posle, našao sam se u Istanbulu. Megapolisu, džungli. Gradu koji u odnosu na Beograd ima metro, izuzetno dobru tramvajsku mrežu, a zbog svog geografskog položaja i manjka mostova ima i izuzetno razvijen brodsko gradski saobraćaj. Mislim da sam ovaj izraz upravo izmislio. Sve u svemu grad sa mnogo ljudi, grad sa glomaznim sistemom javnog saobraćaja. Naravno bio sam prinudjen da ga koristim, jer nije bilo šanse stići svugde u tako kratkom vremenskom periodu, periodu od 5 dana, bez korišćenja ako ništa drugo onda barem autobusa.

Kupili smo Istanbulkart. Ekvivalent našem BusPlusu i izvršili dopunu. Domaćin nam je objasnio gde i kako hvatamo autobus, koji autobusi vode do Taksima i nazad, koji vode do Eminonua. Zasto su ova dva mesta bitna. Pa recimo da je reč o čvorištima sa kojih možete da presedate na druge oblike prevoza, od metroa, čudnog podzemnog voza na sajlu, tramvaja ili brodića. U svakom slučaju bili smo spremni i naoružani, strpljenjem i dobrom voljom da probamo istanbulski javni prevoz.

Već prvi kontakt ostavlja utisak. Autobus  se približava, bacamo pogled. Aha, ide na Taksim, ulazimo u ovaj. Kada je stao otvaraju se samo prednja vrata, ulazimo i kucamo naš Istanbulkart za nas dvoje. Sve prolazi u najboljem redu i nastavljamo našu vožnju dalje. Autobusi su čisti, nema tu markerom ižvrljanih stolica, pocepanih presvlaka. Na svakoj narednoj stanici kada bi ljudi ulazili svi su išli na prednja vrata, svi su se kucali, ili validirali što bi rekli naši, busplusovci. Jedna uredjena situacija reklo bi se, bez ikakvih problema, kontrolora ili besne komunalne policije. U svakom slučaju svako zna svoju obavezu, a za putnike ovde je to validiranje svoje karte i ta obaveza se izuzetno poštuje.

Posle duže šetnje jednom od mnogobrojnih šoping ulica ovog grada vraćamo se na Taksim i odlučujemo da probamo metro. Iako mislim da to svi već znamo, metro je jedna izuzetna stvar koju svaki veći grad treba da ima. Možda ni naš BgVoz ne bi bio toliko loš da ima dobru vezu sa ostalim oblicima javnog prevoza, a i da napokon vrate liniju za Resnik. U svakom slučaju silazimo niz stepenice. Podzemna stanica Taksim je izuzetno uredjena, lepa i čista. Ima tu i prodavaca, svirača, nadje se i po neka mačka koja leži i liže se, totalno ne uznemirena hiljadama ljudi koji tu prolaze svakog sata. I baš tu, na podzemnoj stanici Taksim, rešili smo da probamo tokene tj. žetone.

Kada je reč o metro stanicama, treba da znate da je svaka dobro pokrivena kamerama. Prisustvo policije je očito, jedino ne znam da li je to, ona, prava policija ili kao kod nas, neka komunalna. U svakom slučaju dok smo se borili sa automatom za izdavanje žetona, non stop nas je posmatrao, pogledom punim brige, takav jedan policajac. Kada je video da smo uspeli, pogledao nas je i upitao, „OK?“. Naravno da je sve OK, odgovorili smo mu i upitali u kom pravcu za stanicu koja nam treba. A stanica na kojoj smo silazili, na sred reke. Most napravljen za metro, a krajnje pragmatično stanicu su napravili na sred mosta, na sred reke. Ali kada je uopšte reč o prevozu kod njih je sve pragmatično. Na svakoj metro stanici postoje automati za samostalnu dopunu Istanbulkart-a i automati za izdavanje žetona.

Znate kod nas one dugmiće u autobusima, obično crvena, blizu vrata. Ona što su nekada, davno, kad ih stisnete, govorila vozaču da ima neko ko silazi na sledećoj stanici. E dragi moji, tamo, tamo svako to dugme radi. I ne, ne stiskaju ga od dosade, već isključivo onda kada neko zaista ima da sidje, a silazi se isključivo na vrata koja nisu prednja. Kao što sam ranije spomenuo na ta se samo ulazi. Sve to znam jer smo i to morali da savladamo, istina u povratku do stana, jer stanica Ayakapi nije česta i ukoliko ne stisnete autobus samo proleti.

Šta sam još zaboravio. Istine radi nisam se vozio brodom, tramvaj nisam dodatno opisao, ali sve je slično. Izuzetno uredno, čisto, svugde na stanicama, sem na autobuskim, su tzv. kljoce kroz koje možete proći jedno ako poništite kartu. Kamere i policija na stanicama, kamere u modernijim prevozima kao što su metro i tramvaj, nema nikakve kontrole, niko nikoga ne izbacuje. E sad, da ponovim još jednom, bio sam u Istanbulu, kod Turaka. Kod onih koje često svrstavamo daleko ispod nas, vodjeni nekim uskim, glupim, nacionalističkim motivima. A u ovom slučaju, ako ništa drugo, održali su nam lekciju. Pokazali su nam kako u jednom megapolisu može da se ulazi samo na prednja vrata, kako može da se kuca karta, da se dugme stisne kada treba da se sidje, a ne da se stiska iz čiste dosade.


A mi, šta smo mi uradili sa našim javnim prevozom, dokle smo mi došli u poštovanju imovine koju svi zajedno plaćamo. Ništa nismo uradili i nigde nismo stigli, a po svemu sudeći nigde nećemo ni stići, jer je stvar javnog prevoza postala stvar dnevno političkih prepucavanja, vrlo često podilazeći upravo onima koji se švercuju, čupaju validatore, cepaju presvlake i šaraju autobuse. Malo je bilo 500 godina, očito je trebalo još 500.

Нема коментара:

Постави коментар